12 marts 2006

Dagen der blev en time længere

Nikolaj stod op ved syv-tiden og kort efter var Jakob også oppe og sammen tog de en tur i poolen. Vi kom nok til at larme lidt for flere steder omkring os blev vinduer og havedøre lukket til.

Vi forlod motellet ved halv-ti tiden. Ejeren spurgte, om vi ikke ville blive lidt længere, men da vi skulle være tjekket ud klokken 10 alligevel, ville vi nu gerne af sted, selv om det var et rigtig hyggeligt sted.

Vi kørte til Noosa Nationalpark og gik en tur i skoven langs havet, der havde så store bølger, at det kun var surfere, der var i vandet. Dem var der til gengæld mange af. Det blev til en hyggelig lille tur med flotte udsigter, hule træer, papegøjer, sommerfugle, røde guldsmede og flere andre dyr.

Efter frokost kørte vi nordpå mod Hervey Bay, hvorfra vi ville på en tur til Fraser Island den næste dag. Undervejs gjorde vi stop i Maryborough for at handle ind til aftensmad. Vi kunne ikke lige finde et supermarked og spurgte os for. En flink dame fortalte, at der ikke var et søndagsåbent supermarked i byen, men hvis vi fortsatte 30-40 kilometer til Hervey Bay var der et Woolworth supermarked, der havde åbent til klokken 16 om søndagen. Jakob stirrede lidt forundret på hende og forklarede, at det regnede vi altså ikke med, at vi kunne nå. Klokken var jo ti minutter i fire. Hun grinede og fortalte, at klokken altså kun var ti minutter i tre. Queensland har – som den eneste stat i Australien – ikke sommertid. Så i to dage har vi været indstillet en time forkert.

Det forklarer mange ting. Når vi var på restaurant ved seks-tiden, var der stort set ingen mennesker (men klokken har jo så også kun været fem). Vores naboer, der smækkede dørene i på motellet, fordi de blev vækket af Nikolaj og Jakob, der legede i poolen klokken halv syv om morgenen. Ejeren af motellet, der synes, at vi skulle blive lidt længere. Nå, men det var herligt, for det var næsten som at få en time ekstra. Vi var allerede ved vores hytte på en campingplads i Hervey Bay lidt i fem – så tidligt har vi vist ikke nået frem til vores overnatningssted før.

På campingpladsen fik vi en dejlig stor hytte med to soveværelser, køkken, spisestue og badeværelse. Egentlig havde vi bedt om en almindelig lille hytte, men den vi skulle have var nøglen blevet væk til, så vi fik en gratis opgradering. Det var perfekt med god plads, for det begyndte at regne, så børnene kunne ikke lege ude.

Campingpladsen er hyggelig. Der er et væld af fugle – farverige papegøjer (rainbow lorikeets) og store hvide ibis’er. Men det sjoveste var nu senere på aftenen. Lige inden mørkets frembrud opdagede Mette, hvad hun troede var en stor fugleflok på himlen. I de næste 15-20 minutter fløj kæmpe flokke med tusindvis af flagermus over hovedet på os. Så lavt, at vi kunne høre vingeslagene. På et tidspunkt var der så mange, at man dårligt kunne se himlen over dem. Vi stod alle fire uden for og beundrede det. Vildt!