19 marts 2006

Vi holder vejret mens vejret holder på os

Cyklonen Larry har kurs lige mod det nordlige Queensland, hvor vi nu befinder os. Så de næste 1-2 døgn kommer vi næppe videre.

Vi vågnede op til en helt anden ø i dag. Det rev og ruskede og der ville ikke være meget ved hverken strand, snorkel eller swimmingpool i dag. Men heldigvis var det også vores afrejsedag, så det gjorde nu ikke så meget for os.

Det viste sig nu at være mere heldigt end som så, at det var vores afrejsedag. Der var stor travlhed på øen for de var ved at flytte alle ned i den ene ende af øen for der var bygningerne stærkere. Alle udeområder var ved at blive lukket af og alt løst blev surret fast.

Der er en cyklon på vej ind over land. Formentlig en kategori 4 storm (ud af 5). Sidst der har været en så kraftig storm har var i 1971, så de fleste er lidt nervøse over det. Da vi spurgte os for, var det ikke klart, hvor den rammer, men det er vist sikkert, at der hvor den rammer kysten, vil det gå meget hårdt til.

Vi kom nu godt i land fra Daydream Island og fortsatte køreturen nordpå. Egentlig havde vi fået indtryk af, at cyklonen mest sandsynligt ville ramme nede ved de øer vi havde været ved, så vi mente, at det passede fint at køre de godt 300 kilometer nordpå til Townsville. Men da vi kom til Townsville havde stormen en ny retning og nu var det netop strækningen mellem Cains og Townsville, der var det mest sandsynlige sted, den ville ramme. Vi blev rådet til at finde et godt solidt motel lidt inde i landet, så vi droppede de små ”pap-hytter”, vi plejer at overnatte i på campingpladserne og fandt et solidt (og lavt) motel.

Vi fandt et supermarked for at handle lidt ind til aftensmaden. Men vi kunne ikke finde supermarkedet. Til sidst måtte Jakob stoppe og spørge om vej. Et par meget flinke fyre hoppede beredvilligt ind i deres bil og kørte foran os helt hen til supermarkedet. De kørte desværre retur igen inden vi kunne nå at sige tak. Det var da hjælpsomt :-)

Det var til gengæld noget af en oplevelse at være i supermarkedet. Der var propfuld af mennesker og køer hele vejen igennem butikken. Vi købte ind til pandekager og lidt guf og opdagede først da vi stod i kassen, at alle andre hamstrede vand, konserves – og cola. De fleste tager åbenbart cyklonen meget alvorligt og vi kan da også se, at mange huse bliver lukket helt af. Jakob var i en ”liquor store” og hente øl. Og den sædvanlige ”see you” farvel hilsen var afløst af et venligt ”good luck”. Lidt specielt!

Vel tilbage på hotellet har vi indstillet os på, at vi vist ikke kommer videre i morgen. Selv om cyklonen forhåbentlig ikke rammer Townsville direkte, så forventes det, at vejene nordpå vil være lukket i mindst en dag mere.

Der er nyhedsopdateringer hver time, så vi kan følge stormens vej. Til aften ser det ud til, at stormen – der i øvrigt bærer navnet Larry – vil ramme kysten et sted mellem Cairns og Townsville mellem klokken 7 og 9 i morgen tidlig. Det håber vi holder stik, men helt ned til Brisbane er der katastrofealarm og i risiko-overblikket er det område vi bor i højrødt, så vi er lidt spændte på i nat og i morgen.

Men når alt det er sagt, så er det godt nok en heldig timing, at vi lige har nået at have nogle dage ude ved Great Barrier Reef på Daydream Island. Alle skibe i hele området er nu hjemkaldt og de fleste øer i det nordlige Queensland er blevet evakueret, så de næste dage vil der i hvert fald ikke være mange muligheder for at bade og snorkle.