26 marts 2006

Farvel til Australien

Fly fra Townsville til Cairns kl. 8. Afgang fra Cairns til Darwin kl. 13. Fortsætte efter stop i Darwin kl 16. Ankomst til Singapore kl. 17:30 (Singapore-tid – i Townsville var klokken blevet 19:30).

Det blev noget af en ”flydag” i dag. Vi var jo nødt til at flyve fra Townsville til Cairns, så det var en tur mere end planlagt, men at mellemlandingen i Darwin inkluderede, at alle skulle ud af flyet og vente en time på at få lov at komme ind igen, var lidt en streg i regningen. Men bortset fra det gik turen nu rigtig godt. Jonas og Jakob havde desværre fået et maveonde, så de var ikke så friske, så Jonas måtte underholdes med mange traveture op og ned ad flygangene. Det giver til gengæld gode muligheder for at snakke med de andre passagerer – enten andre i samme situation med små børn eller folk der står i kø til toiletterne. Så vi fik hørt lidt om Singapore undervejs.

Vel ude af lufthavnen fik en ivrig taxachauffør lokket os hen til sin lille bil. Jakob udtrykte ellers bekymring for om bagagen kunne være der, men det ville bestemt ikke være noget problem lovede taxachaufføren og åbnede sit magiske bagagerum, der åbenbart måtte kunne udvides til det tredobbelte efter behov. Det kunne det nu ikke, så Jakob endte med at sidde med en klapvogn til hotellet. Og Mette sad med både tasker og Jonas på skødet.

Vi ankom til hotellet – The Strand – omkring kl. 19 med to trætte børn (og to trætte forældre). Børnene – ikke forældrene – kvikkede nu lidt op, da vi først fik vores værelse. Det er bestemt ikke højeste standard, men skal da nok fungere. Og Nikolaj er lykkelig, fordi der er badekar.

Ellers brugte vi turen i dag til at evaluere vores Australiens-tur.

Som det nok har fremgået, har vi ikke været helt så imponerede af Australien som af New Zealand. Det er i øvrigt et indtryk, som deles med flere andre vi har mødt, der både har været i New Zealand og Australien. Formentlig er det mest på grund af tiden. Australien er så stort, at der altid er langt. Det giver dels meget køretid, hvis man vil nå at se meget og dels mere tid på hovedvejen uden oplevelser til forskel fra New Zealand, hvor næsten hvert vejsving gav nye imponerende udsigter og oplevelser. For rent faktisk har vi kørt lige så langt i gennemsnit pr. dag i New Zealand og Australien. Det blev til godt 4600 kilometers kørsel i Australien – selv om Mette prøvede at få os op på 5000 kilometer de sidste par dage ved hele tiden at give forkerte køredessiner til Jakob, som så måtte lave den ene u-vending efter den anden.

Vores konklusion er derfor, at Australien skal opleves på længere tid end de fem uger, vi har haft til at opleve hele kyststrækningen fra Melbourne til Cairns – eller at vi skulle have valgt at nå en mindre del af Australien.

Fordelen ved det er til gengæld, at vi ikke er ”mætte”, så Australien kunne vi bestemt godt finde på at vende tilbage til. (Nå, ja måske lige bortset fra Townsville, hvor vi sad fast en hel uge på grund af cyklonen Larry, der havde lukket alle veje nordpå…)

For der var masser af spændende ting at se. Vi har oplevet meget af det australske dyreliv på tæt hold – set i bakspejlet måske lidt for tæt på i hvert fald goannaer (9. marts). Når vi har taget os tiden til at komme væk fra hovedvejen, har det altid budt på spændende oplevelser og landskaber. Og så er der selvfølgelig Great Barrier Reef, som vi nåede at opleve udkanten af på Daydream Island, men som cyklonen desværre snød os for længere nordpå. Det vil vi bestemt også gerne tilbage til – men det skal nu nok være uden børn eller først når de liver så store, at de kan være med til at dykke.

Egentlig var vi ret glade for autocamperen i New Zealand, men det har fungeret rigtig godt med at have en bil og overnatte nyt sted hver dag i Australien. På nær et enkelt sted på ”Sunshine Coast” (11. marts) var det nemt at finde overnatning enten på motel eller små hytter på campingpladser. Det sidste er billigst og fungerer egentlig rigtig godt. Det var oftest til at få med både køkken og bad.

De fleste australiere vi mødte er ganske imødekommende og når de hører, at vi kommer fra Danmark er der to ting spørger til: Om Dronning Mary en god dronning ! Og om Christiania.

Til sidst et par andre vigtige betragtninger:

Øl. Der findes mange australske øl. Desværre er det dyrt. En standardpilsner koster et par $ (knap 10 kr) og vi fandt ikke specielt gode af slagsen. Deres premium øl er væsentlig bedre – Hahns Premium er god og blandt de billige premium øl (ca. 3 $). Og så er det smart med deres drive-in liquor stores. Om end det harmonerer lidt dårligt med deres mange ”don’t drink and drive” advarsler.

Internet. Det har faktisk været overraskende vanskeligt at finde internetcafeer i Australien. Det var da til at finde i de større byer, men ikke så nemt som i New Zealand – og en hel del dyrere. Så igen har det været smart at have den bærbare med til at skrive mails og bloggen off-line. Og så er det smart med trådløse netværk. Mange efterlader dem ubeskyttede, så hvis man kunne finde på den slags (hvilket vi naturligvis ikke gør), så kan man koble sig på sådan et mange steder.

Telefon: Vi købte igen taletidskort til Jakobs mobiltlf. Det har været fedt nok at have, når vi lige skulle ringe og høre om, der var plads på campingpladser, høre om ture, attraktioner og åbningstider m.v. Til forskel fra i New Zealand var der stort set dækning alle de steder, vi var.